Den 15. januar fylte Stein Erik Vik 90 år. Anders Holm var innom med en blomst fra Mjøsområdets naturistforening (MNF) og en hilsen.

Den 30. mars fikk vi beskjed at han hadde sovnet stille og fredfullt inn. MNFs leder Torill holdt følgende tale i hans bisettelse:
Første gang jeg møtte Stein Erik var i 2002. Mannen min Anders hadde vært en tur i Glomstadbukta, stranda til Mjøsområdets Naturistforening. Han kom i prat med Stein Erik som sa «Velkommen igjen, men ta med kjærringa neste gang». På den måten ble vår familie med 4 barn presentert for naturistmiljøet. Et miljø som jeg opplevde som trygt og inkluderende takke være Stein Erik.
Stein Erik har vært en bauta i Mjøsområdets naturistforening fra før stiftelsen i 1980. Uten han hadde vi ikke hatt den perlen av ei strand som vi har i dag. Glomstadbukta er ikke stor, men takket være pågangsmot og drivkrafta til Stein Erik, hans visjoner og stahet har vi ei fantastisk strand i dag. Gjennom årene har Stein Erik hatt flere oppgaver i foreninga vår, blant annet har han vært leder, kasserer og redaktør for 117 utgaver av bladet vårt Mjøsnytt. I tillegg kan vi nevne at han har hatt ansvar for og satt i gang innebading på vinterstid, St.Hans feiringer, allmøter m.m.
Stein Erik er også kjent som en som ikke var redd for å si ifra, enten det var med glimt i øyet eller en kraftig uttalelse, derfor er han også kjent som «Brumlebassen», et æresbegrep som både han og vi brukte om han.
Stein Erik var for oss en frontfigur for naturismemiljøet, og han kunne ikke skjønne hvorfor vi ikke prioriterte naturismen først. Det sies at bak enhver sterk mann, står en kvinne. Og bak Stein Erik sto Evy. Det er ikke mye jeg har hørt at Stein Erik har sagt at han angrer på, men i ettertid har han sagt at han skulle prioritert familien litt mer – og spesielt Evy. I 2000 ble Stein Erik og Evy utnevnt til æresmedlemmer i Mjøsområdets Naturistforening. Æresmedlemskapet var en takk for alt det arbeidet det to hadde gjort for foreningen vår: Vært med å stifte MNF, jobbet for å få en permanent strand m.m. og dermed også ha gjort seg positivt bemerket innen arbeidet for norsk naturisme bl.a. gjennom Norgesvekkan i Gustavsberg, Sverige, som var fast sommerarrangement i mange år.
Anders besøkte Stein Erik på 90-årsdagen hans. De hadde en fin samtale om Glomstadbukta og naturistmiljøet i foreninga vår. Sjøl om han var skrøpelig til beins hadde han et mål for sommeren – og det var å komme seg en tur ned i bukta igjen og aller helst overnatte. Han hadde det godt i boligen sin i Åslundmarka, men å komme seg ned i Glomstadbukta var hans største ønske.
Nå ble det ikke slik, Stein Erik. Vi takker deg for det arbeidet og den innsatsen du gjennom et langt liv har gjort for Mjøsområdets Naturistforening. Du er kjent av mange gjennom omtale, også av flere som aldri har møtt deg. Du vil for alltid være en del av vår historie. Hvil i fred.





